آرشیو بهمن ماه 1403

آموزش سئو سایت و حوزه دیجیتال مارکتینگ

دامین آتوریتی

۵ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

دامین اتوریتی چیست ؟ یکی از رایج ترین و اساسی ترین اصطلاحات سئو که هیچ متخصص سئو نمی تواند با آن ناآشنا باشد. در این مقاله از اوین سئو قصد داریم به زبان ساده توضیح دهیم که دامین اتوریتی چیست ، چگونه اندازه گیری می شود ، چقدر برای رتبه بندی وب سایت شما اهمیت دارد و چگونه می توان امتیاز آن را بهبود بخشید.

آتوریتی (Authority) به چه معناست؟

قبل از این که به دامین اتوریتی چیست بپردازیم، بهتر است معنی خود اتوریتی را بفهمیم. Authority به اعتبار اشاره دارد. با افزایش تعداد وب سایت ها، گوگل تصمیم گرفت دامنه هایی را که دارای اعتبار و ارزش بیشتری هستند اولویت بندی کند. برای رتبه بندی یک صفحه در نتایج جستجو بالاتر، یکی از معیارهای ارزیابی شده اعتبار آن صفحه است. درست مانند دنیای واقعی، اعتبار صفحات و دامنه ها زمانی به دست می آید که سایت و محتوای شما مفید، کاربردی، محبوب و مبتنی بر اطلاعات دقیق باشد. در دنیای واقعی، اعتبار افراد متفاوت است و گوگل برای ارائه کیفیت بالاتر به کاربرانش این را در نظر گرفته است.

دامین آتوریتی (Domain Authority) چیست؟

Domain Authority که اغلب به اختصار DA نامیده می شود، معیاری است که توسط Moz برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی وب سایت ها ایجاد شده است. این افزونه عنوان معیاری برای سنجش قدرت و اعتبار دامنه یک وب سایت عمل می کند. امتیاز دامین اتوریتی از ۱ تا ۱۰۰ متغیر است که امتیازات بالاتر نشان دهنده اعتماد و اعتبار بیشتر سایت و دامنه شما است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که داشتن امتیاز بالا در Moz به تنهایی برای دستیابی به رتبه های برتر در گوگل کافی نیست.

Domain Authority اساساً یک معیار نسبی است که برای ارزیابی اعتبار و کیفیت وب سایت ها استفاده می شود و امکان مقایسه بین آنها را فراهم می کند. به خاطر داشته باشید که این رتبه بندی محصول Moz است که می تواند به افزایش کیفیت سایت شما کمک کند. با این وجود، گوگل بیش از ۲۰۰ عامل مختلف را هنگام تعیین رتبه شما در نظر می گیرد که در نهایت بر موقعیت سایت شما تأثیر می گذارد. در اصل، دامین اتوریتی می تواند به شما کمک کند جایگاه خود را در بین سایر وب سایت ها بهتر درک کنید.

نمره دامین آتوریتی چقدر خوب است؟

عوامل زیادی در محاسبه اعتبار دامنه نقش دارند. برای ارائه ایده، وب سایت هایی مانند گوگل، اپل یا مایکروسافت دارای DA بالایی هستند که معمولاً از ۹۵ تا ۱۰۰ متغیر است. از طرف دیگر، اگر وب سایت شما جدید باشد، DA آن احتمالاً کمتر خواهد بود، احتمالاً بین ۱۰ تا ۲۰. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که اگر DA سایت شما بین ۲۰ تا ۳۰ باشد، می تواند سریعتر از سایتی با DA بین ۷۰ تا ۸۰ رشد کند. وب سایت ها بر اساس اعتبار دامنه خود به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • زیر ۳۰ ضعیف محسوب می شود
  • ۳۰ تا ۴۰ کمتر از حد متوسط ​​است
  • ۴۰ تا ۵۰ متوسط ​​است
  • ۵۰ تا ۶۰ خوب است
  • ۶۰ تا ۷۰ خیلی خوبه
  • بالای ۸۰ عالی است

نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که DA به شما کمک می کند عملکرد وب سایت خود را در نتایج جستجو پیش بینی کنید. بنابراین، مفید است که از آن برای مقایسه با سایر وب سایت ها در SERP استفاده کنید و سپس روی افزایش DA خود برای یک رتبه بالاتر کار کنید.

چه چیزی باعث تغییر در نمره می شود؟

عوامل متعددی وجود دارد که بر تعیین اقتدار دامنه تأثیر می‌گذارد و تعیین دلیل دقیق هرگونه تغییر در این معیار را دشوار می‌کند. در اینجا چند دلیل بالقوه برای افزایش یا کاهش ناگهانی اعتبار دامنه آورده شده است:

  • این امکان وجود دارد که ربات های گوگل هنوز رشد لینک های پروفایل شما را خزیده و ایندکس نکرده باشند. وب سایت هایی با بالاترین اعتبار دامنه اغلب رشد قابل توجهی را در بک لینک های خود تجربه کرده اند که می تواند روند رتبه بندی را منحرف کند.
  • دامنه های ارجاعی که به سایت شما لینک می دهند ممکن است برای گوگل اهمیت چندانی نداشته باشند. سایت‌های اسپم و آن‌ هایی که دامنه اعتبار پایینی دارند نمی‌ توانند اعتبار سایت شما را فراهم کنند. اگر تفاوت قابل توجهی در تعداد لینک های شکسته در سایت شما نسبت به آخرین باری که Moz آن را خزیده است وجود دارد، این می تواند بر نتایج اعتبار دامنه شما نیز تأثیر بگذارد.
  • اگر اعتبار دامنه شما کمتر از محدوده امتیازدهی باشد، بیشتر در معرض نوسانات رتبه بندی قرار می گیرد.
  • مهم است که به یاد داشته باشید که فراز و نشیب های اعتبار دامنه تحت تأثیر یک الگوریتم یادگیری ماشینی است، به این معنی که رتبه هر سایت به طور مداوم با سایرین مقایسه می شود. بنابراین، پس از هر به روز رسانی گوگل، امتیاز یک سایت می تواند کاهش یابد یا بهبود یابد.

عوامل موثر در دامین اتوریتی چیست ؟

اکنون که فهمیدید پیج اتوریتی و دامین اتوریتی چیست ، وقت آن است که در مورد چگونگی بهینه سازی آنها برای استفاده بهتر بحث کنیم. فرض کنید اعتبار دامنه یا صفحه شما کم است. برای بهبود آن، باید عوامل مختلفی را بررسی کنید. به این ترتیب، اگر مشکلی وجود دارد که باعث می شود گوگل به اشتباه سایت شما را غیرقابل اعتماد ببیند، می توانید آن را برطرف کنید. اگر مشکلی وجود ندارد، می توانید استراتژی هایی را برای بهبود پیاده سازی کنید.

کیفیت و تعداد بک لینک‌ها

کیفیت و کمیت بک لینک نیز نقش بسزایی در اعتبار دامنه دارد. با استفاده از بک لینک ها، می توانید امتیاز و اعتبار دامنه خود را افزایش دهید. با این حال، محتاط باشید؛ ایجاد بک لینک بدون تحقیق کلمات کلیدی مناسب می تواند به سایت شما آسیب برساند. به جای تمرکز صرفا روی تعداد بک لینک ها، کیفیت آنها را در اولویت قرار دهید. قبل از به دست آوردن بک لینک، اعتبار و ارزش سایت لینک دهنده را از نظر گوگل ارزیابی کنید. هنگامی که یک بک لینک از یک سایت معتبر دریافت می کنید، به گوگل نشان می دهد که شما نیز قابل اعتماد هستید، که می تواند منجر به رتبه بالاتر برای سایت شما شود.

سیگنال های رسانه های اجتماعی

علاوه بر لینک بیلدینگ، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر اعتبار دامنه تاثیر می گذارند. سیگنال های مثبت از رسانه های اجتماعی، نام تجاری توسط مخاطبان شما به صورت آنلاین، و حجم بالای جستجو برای نام شما می تواند به این امر کمک کند. علاوه بر این، داشتن دامنه قدیمی‌تر می‌تواند شانس شما را برای دستیابی به امتیاز اعتبار دامنه بالاتر افزایش دهد.

جستجوی نام تجاری در گوگل

طبیعی است که هر چه جستجوها برای نام برند شما بیشتر باشد، گوگل اعتبار بیشتری برای شما قائل است. این می تواند به طور قابل توجهی بر امتیاز اعتبار دامنه ای که دریافت می کنید تأثیر بگذارد و به طور بالقوه باعث افزایش دید برند شما شود. اگرچه جستجوهای نام برند در گوگل ممکن است همیشه توسط کاربران در اولویت قرار نگیرند، اهمیت آنها را دست کم نگیرید. مخاطبان خود را تشویق کنید تا برند شما را هر از چند گاهی با روش های مختلف جستجو کنند.

راه‌ حل‌ کاربردی برای افزایش دامین آتوریتی چیست ؟

بهبود امتیاز اعتبار دامنه شما ارتباط تنگاتنگی با بک لینک های سایت شما دارد اما عوامل و راه حل های تاثیرگذار دیگری وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد اعتبار در گوگل کمک کند. در اینجا، ما چهار استراتژی سئو برای تقویت اعتبار دامنه شما را همراه با توضیح مختصری درباره هر کدام معرفی می کنیم:

افزایش DA با تولید محتوای با کیفیت

اولین قدم برای افزایش اعتبار دامنه سایت، ایجاد محتوای ارزشمند و با کیفیت است. محتوای جذاب و مفیدی که به سوالات مخاطبان شما پاسخ می دهد می تواند فوق العاده مفید باشد. وقتی کاربران محتوای شما را رضایت بخش می دانند، احتمالاً آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند یا در رسانه های اجتماعی پست می کنند. این به اشتراک گذاری لینک های ارزشمندی را به سایت شما باز می گرداند که نه تنها ترافیک و بازدید را افزایش می دهد، بلکه اعتبار صفحه و دامنه شما را نیز افزایش می دهد.

مشارکت در رسانه های اجتماعی

واضح و غیرقابل انکار است که رسانه های اجتماعی به سرعت در حال پیشرفت هستند و گوگل مطمئناً به این روند توجه می کند و تأثیر رسانه های اجتماعی را بر سئو سایت افزایش می دهد. در مقایسه با گذشته، رسانه های اجتماعی اکنون نقش مهم تری ایفا می کنند. این تأثیر از سیگنال های واقعی ارسال شده توسط کاربران رسانه های اجتماعی ناشی می شود که می تواند به بهینه سازی الگوریتم های Google برای تجربه کاربری بهتر کمک کند. گوگل از این اطلاعات برای ارائه نتایج دقیق تر و مرتبط تر به کاربران خود استفاده می کند.

وقتی محتوای شما در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، نشان می دهد که برای کاربران ارزشمند بوده است. این کافی است تا گوگل به سیگنال‌های رسانه‌های اجتماعی توجه کند و به دلیل محتوای باکیفیتی که ایجاد کرده‌اید و با مردم طنین‌انداز می‌کند، رتبه‌بندی بالاتری به شما بدهد و باعث می‌شود کاربران بیشتری بتوانند شما را پس از جستجو پیدا کنند.

علاوه بر این، با فعال بودن در رسانه های اجتماعی، می توانید مخاطبان خود را به محتوای وب سایت خود هدایت کنید یا پیوندهایی را به مقالات خود در پست های خود اضافه کنید و آنها را به سایت خود هدایت کنید. این اقدام یک سیگنال مثبت به Google ارسال می کند، بنابراین اهمیت حضور خود در رسانه های اجتماعی را دست کم نگیرید. فقط به یاد داشته باشید که کیفیت محتوای شما مهم است.

حذف لینک های مضر از وب سایت

یکی دیگر از جنبه های مهم در کنار لینک سازی برای وب سایت شما حذف لینک های مضر و شکسته ای است که ممکن است وجود داشته باشد. این پیوندها ممکن است به دلیل کمبود اطلاعات یا ارائه اشتباه در اختیار شما باشد. ضروری است که به طور منظم پیوندهای مرتبط با سایت خود را بررسی کنید و هر گونه مضر یا بی فایده را حذف کنید. همانطور که گوگل برای دریافت بک لینک از سایت های معتبر به شما امتیاز بیشتری می دهد، در صورت وجود لینک های شکسته اعتبار شما را نیز کاهش می دهد و از رسیدن به رتبه های بالاتر جلوگیری می کند. بنابراین نسبت به حذف لینک های خراب و مضر در اسرع وقت اقدام کنید.

طراحی وب سایت کاربر پسند

احتمالاً با وب سایت هایی برخورد کرده اید که فاقد طراحی متمایز هستند. ممکن است حتی بدون توجه به محتوا سایت را ببندید. حتی اگر در سایت بمانید، ممکن است به سرعت علاقه خود را از دست بدهید یا تمایلی به اشتراک گذاری آن با دیگران نداشته باشید.

با طراحی وب سایت خود به گونه ای که کاربر پسند باشد، می توانید توجه مخاطبان خود را جلب کنید. یک ساختار کاربرپسند بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا محتوای شما را به اشتراک بگذارند و مدت بیشتری در سایت شما بمانند. توجه داشته باشید که اینکار برای افزایش اعتبار دامنه شما بسیار مفید است.

تقویت استراتژی پیوند داخلی سایت

پیوند داخلی یکی از حیاتی ترین اقداماتی است که می توانید برای افزایش اعتبار دامنه خود انجام دهید. مهم است که توجه داشته باشید که پیوند داخلی میتواند به اندازه بک لینک و شاید حتی بیشتر در افزایش اعتبار سایت شما مؤثر باشد.

چگونه دامین اتوریتی را بررسی کنیم؟

اکنون که می دانید دامین اتوریتی چیست و چگونه باید آن را بهبود ببخشید، در اینجا چند ابزار برای بررسی اعتبار دامنه وب سایت شما وجود دارد.

Moz Link Explorer

Moz Link Explorer به شما امکان می دهد اعتبار دامنه هر وب سایت را بررسی کنید. به سادگی آدرس وب سایت یا آدرس رقبای خود را وارد کنید و امتیاز اعتبار دامنه آن را مشاهده کنید. این ابزار همچنین بینش هایی در مورد تعداد بک لینک های منحصر به فرد و تعداد کلمات کلیدی رتبه بندی شده برای یک دامنه خاص ارائه می دهد. اگر به پایین پیمایش کنید، می‌توانید گزارش‌های اضافی، از جمله  لینک‌های برتر فالو به این سایت، صفحات برتر، انکر تکست و موارد دیگر را بیابید.

Ahrefs

Ahrefs یکی از بهترین ابزارهای سئو درحال حاضر است و به عنوان گزینه دیگری برای بررسی اعتبار دامنه عمل می کند. به این معیار به عنوان DR اشاره می کند اما اساساً همان مفهوم مرجعیت دامنه را نشان می دهد. توجه به این نکته مهم است که Ahrefs از الگوریتم و فاکتورهای خاص خود برای محاسبه DR استفاده می کند. بنابراین، اگر آن را با Moz یا هر ابزار دیگری مقایسه کنید، ممکن است متوجه تفاوت‌هایی در امتیازات شوید.

SEMrush

SEMrush ابزاری است که به طور گسترده در بین متخصصان سئو استفاده می شود و بینش هایی را در مورد اعتبار دامنه وب سایت ارائه می دهد. برای بررسی اعتبار دامنه سایت یا رقبای خود، به بخش تجزیه و تحلیل بک لینک ها در SEMrush بروید. در تب Overview، می توانید امتیاز اعتبار را پیدا کنید که نشان دهنده اعتبار دامنه است.

Tools SEO Review

Tools SEO Review ابزار دیگری برای ارزیابی اعتبار دامنه است که بر کیفیت و کمیت بک لینک های سایت و همچنین کیفیت محتوای آن تمرکز دارد. سایر معیارهای اندازه گیری شده توسط این ابزار شامل سن دامنه و امتیاز سوشیال سیگنال است. امتیاز سوشیال سیگنال شما نشان دهنده سطح فعالیت پروفایل های رسانه های اجتماعی شما و تعداد اشتراک گذاری هایی است که محتوای شما دریافت می کند. علاوه بر این، ابزار بررسی سئو اعتبار صفحه را در مقیاس لگاریتمی از ۱ تا ۱۰۰ محاسبه می کند.

پیج آتوریتی (Page Authority) چیست؟

علاوه بر این که به دامین اتوریتی چیست بپردازیم، بد نیست به پیج اتوریتی نیز بپردازیم. مفهوم دیگری به نام Page Authority (PA) وجود دارد که قدرت و اعتبار یک صفحه فردی را در یک دامنه اندازه گیری می کند.

تفاوت Page Authority و Domain Authority چیست؟

به دامین اتوریتی چیست پرداختیم و فهمیدیم به قدرت کلی و قابل اعتماد بودن کل دامنه یا زیر دامنه های آن اشاره دارد، در حالی که Page Authority قدرت صفحات جداگانه را ارزیابی می کند. هر دو Domain Authority و Page Authority از نظر تأثیر بر عملکرد و معیارهای رتبه بندی کاملاً مشابه هستند. مهم است که به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از تقویت Domain Authority می شود، افزایش اعتبار هر صفحه در سایت شما می تواند به اعتبار کلی دامنه شما کمک مثبتی داشته باشد.

Domain Authority در مقابل PageRank

PageRank (PR) الگوریتمی است که توسط بنیانگذاران گوگل لری پیج و سرگئی برین برای ارزیابی اهمیت یک صفحه وب در مقیاس ۰ تا ۱۰ ایجاد شده است. محاسبه رتبه صفحه گوگل بر اساس کمیت و کیفیت پیوندهایی است که به یک صفحه وب اشاره می کنند. وب‌ سایت‌ هایی که تعداد لینک‌ های با کیفیت بالاتری دارند، رتبه صفحه بالاتری خواهند داشت.

مشابه Domain Authority، PageRank در مقیاس لگاریتمی عمل می کند. با این حال، Domain Authority با استفاده از محدوده وسیع‌تری از معیارها در مقایسه با PageRank محاسبه می‌شود. Moz از الگوریتمی شبیه به PageRank، معروف به MozRank، به عنوان یکی از عوامل تعیین DA استفاده می کند. MozRank، مانند PageRank، کمیت و کیفیت صفحات لینک شده را ارزیابی می کند تا امتیاز خود را مشخص کند.

سخن پایانی

در نتیجه، Domain Authority امتیازی است که برای تخمین رتبه کلی یک وب سایت در موتورهای جستجو تعیین می شود. در حالی که Domain Authority مستقیماً بر سئو سایت تأثیر نمی گذارد، می تواند به عنوان یک معیار رقابتی برای سنجش عملکرد سئوی شما باشد. علاوه بر Domain Authority، مفهومی به نام Page Authority نیز وجود دارد که بر قدرت صفحات فردی و پتانسیل آنها برای رتبه بندی در گوگل تمرکز دارد. یک Domain Authority بالاتر ترجیح داده می شود، اما ضروری است که این امتیاز را با امتیاز رقبای خود مقایسه کنید.

 

بودجه خزش چیست

۸ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

بودجه خزش چیست ؟ بودجه خزش یکی از آن موضوعات سئو سایت است که برخی از افراد از آن بی اطلاع هستند و بسیاری مطمئن نیستند که آیا باید نگران آن باشند یا نه. در ابتدا، زمانی که یک وب‌ سایت تازه شروع به کار می‌کند، ممکن است برایتان سوال شود که بودجه خزش چیست ؟ باید گفت که در ابتدا شاید خیلی مهم به نظر نرسد، که باعث می‌شود بسیاری آن را نادیده بگیرند. با این حال، با رشد سایت، توجه به آن به طور فزاینده ای حیاتی می شود. در نتیجه، همیشه سؤالات متعددی در مورد اینکه Crawl Budget چیست و یا کدام وب سایت ها باید به بودجه خزش خود توجه داشته باشند و چه استراتژی هایی را می توان برای بهبود آن به کار گرفت، وجود دارد. در این مقاله از آوین سئو به این سوالات می پردازیم.

بودجه خزش چیست؟

یودجه خزش چیست ؟ بودجه خزیدن به میزان منابعی اشاره دارد که موتورهای جستجو برای خزیدن سایت شما و نمایه سازی صفحات وب آن اختصاص می دهند. به عبارت ساده تر، گوگل ممکن است یک روز ۶ صفحه را در سایت شما بخزد اما می تواند به ۵۰۰۰ یا حتی تا ۴ میلیون صفحه در روز دیگر برسد.

بودجه خزش را می توان به دو جزء اصلی تقسیم کرد:

  • Crawl Rate Limit

این کامپوننت محدودیتی را که موتورهای جستجو برای تعداد درخواست هایی که می توانند به سرور شما ارسال کنند را نشان می دهد. این محدودیت برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد روی سرور و حفظ سرعت سایت ایجاد شده است. اگر سرور شما سریع و بدون خطا پاسخ دهد، موتورهای جستجو ممکن است نرخ خزش را افزایش دهند.

  • Crawl Demand

این جنبه به تقاضای موتورهای جستجو برای خزیدن صفحات خاص مربوط می شود. صفحاتی که اخیراً به‌روزرسانی شده‌اند یا حاوی محتوای جدید هستند، تقاضای خزیدن بیشتری را ایجاد می‌کنند. برعکس، صفحات قدیمی یا کمتر مهم کمتر خزیده می شوند.

به طور کلی، بودجه خزش تحت تأثیر عوامل مختلفی است.

خزش چگونه کار می کند؟

حالا که فهمید بودجه خزش چیست ، بیایید بررسی کنیم چگونه کار میکند. خزنده ای مانند Googlebot لیستی از URL ها را برای کاوش در یک وب سایت دریافت می کند. به طور سیستماتیک از طریق آن لیست می گذرد. گاهی اوقات، فایل robots.txt شما را بررسی می کند تا مطمئن شود که همچنان مجوز خزیدن در هر URL را دارد، سپس URL ها را یکی یکی می خزد. هنگامی که یک URL را می خزد و محتوای آن را تجزیه و تحلیل می کند، هر URL جدیدی که در آن صفحه یافت می شود را برای خزیدن در آینده به لیست کارهای خود اضافه می کند.

چندین رویداد می تواند باعث شود Google تصمیم بگیرد که یک URL باید خزیده شود.

  • ممکن است لینک‌های جدیدی پیدا کرده باشد که به محتوا اشاره می‌کنند.
  • ممکن است کسی لینک آن را در شبکه های اجتماعی گذاشته باشد.
  • ممکن است در سایت مپ به‌روزرسانی شده باشد.

با این حال هیچ لیست قطعی از همه دلایلی وجود ندارد که چرا گوگل یک URL را می خزد اما زمانی که تشخیص داد که اقدامی لازم است، آن را به لیست کارهای خود اضافه می کند.

 

چگونه گوگل بودجه خزش را تعیین می کند؟

بودجه Crawl اساساً به زمان و منابعی اشاره دارد که Google مایل است برای خزیدن وب سایت شما اختصاص دهد. فرمول را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

بودجه خزش= نرخ خزش + تقاضای خزش.

عواملی مانند Domain Authority، بک لینک ها، سرعت سایت، خطاهای خزیدن، و تعداد صفحات فرود همگی بر میزان خزیدن سایت شما تأثیر می گذارند. به طور کلی، سایت‌های بزرگ‌تر نرخ خزش بالاتری دارند، در حالی که سایت‌های کوچک‌تر، سایت‌های کندتر یا آن‌هایی که تغییر مسیرهای بیش از حد و خطاهای سرور دارند، کمتر خزیده می‌شوند.

گوگل همچنین بودجه خزش را بر اساس «تقاضای خزش» تعیین می کند. URL های محبوب تقاضای خزیدن بیشتری را به خود جلب می کنند زیرا هدف گوگل ارائه جدیدترین محتوا به کاربران است. گوگل علاقه ای به محتوای قدیمی در فهرست خود ندارد، بنابراین صفحاتی که مدتی است خزیده نشده اند نیز شاهد افزایش تقاضا خواهند بود. اگر وب سایت شما تحت انتقال سایت قرار گیرد، گوگل تقاضای خزیدن را افزایش می دهد تا ایندکس خود را با URL های جدید شما سریعتر به روز کند.

بودجه خزش وب سایت شما می تواند نوسان داشته باشد و مطمئناً ثابت نیست. اگر میزبانی سرور یا سرعت سایت خود را افزایش دهید، Googlebot ممکن است شروع به خزیدن بیشتر در سایت شما کند و تشخیص دهد که می تواند تجربه وب بهتری را ارائه دهد.

چرا Crawl Budget برای سئو مهم است؟

به طور خلاصه، اگر گوگل صفحه ای را ایندکس نکند، برای هیچ چیزی رتبه بندی نمی کند، که می تواند بر عملکرد سئوی شما تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، اگر تعداد صفحات شما بیشتر از بودجه خزیدن سایت شما باشد، ممکن است صفحاتی داشته باشید که فهرست نشده باقی بمانند.

با این حال، چند موقعیت وجود دارد که باید به بودجه خزیدن خود توجه کنید:

  • شما در حال راه اندازی یک سایت بزرگتر هستید: اگر یک وب سایت (مانند یک سایت تجارت الکترونیک) با بیش از ۱۰۰۰۰ صفحه دارید، ممکن است گوگل برای یافتن همه آنها مشکل داشته باشد.
  • شما اخیراً دسته ای از صفحات را اضافه کرده اید: اگر به تازگی بخش جدیدی با صدها صفحه معرفی کرده اید، باید مطمئن شوید که بودجه خزیدن شما امکان فهرست بندی سریع همه آنها را فراهم می کند.
  • تغییر مسیرهای بیش از حد: بسیاری از تغییر مسیرهای غیر ضروری و زنجیره های تغییر مسیر می توانند بودجه خزیدن شما را از بین ببرند.

با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا چند راه ساده برای به حداکثر رساندن بودجه خزیدن سایت شما وجود دارد.

۷ نکته برای افزایش بودجه Crawl

حالا که کاملا فهمیدید بودجه خزش چیست و چه اهمیتی در سئو دارد، می توانید برای به حداکثر رساندن کارایی خزیدن خود به آنها رسیدگی کنید.

در اینجا برخی از اقدامات کلیدی وجود دارد که می توانید انجام دهید:

 

افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت شما می تواند به گوگل کمک کند تا سایت شما را سریع تر بخزد، که می تواند منجر به استفاده بهتر از بودجه خزیدن شما شود. علاوه بر این، برای تجربه کاربری (UX) و سئو سایت مفید است.

راه های زیادی برای افزایش سرعت صفحه شما وجود دارد، از جمله:

  • بهینه سازی تصاویر: از ابزارهای آنلاین مانند Image Compressor برای کاهش اندازه فایل ها بدون به خطر انداختن کیفیت تصویر استفاده کنید و یا فرمت تصاویری که داخل سایت میخواهید بگذارید را webp کنید.
  • به حداقل رساندن کد و اسکریپت های خود: استفاده از یک ابزار آنلاین مانند Minifier.org یا یک افزونه وردپرس مانند WP Rocket را در نظر بگیرید تا کد وب سایت خود را برای زمان بارگذاری سریع تر ساده کنید.
  • استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN): CDN شبکه توزیع شده ای از سرورها است که محتوای وب را بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها به کاربران ارائه می دهد و زمان بارگذاری سریعتر را تضمین می کند.

استفاده از پیوندهای داخلی استراتژیک

یک سیستم پیوند داخلی با ساختار مناسب می تواند یافتن و درک محتوای شما را برای خزنده های موتور های جستجو آسان تر کند. این می تواند منجر به استفاده کارآمدتر از بودجه خزش شما شود و پتانسیل رتبه بندی شما را افزایش دهد.

وب سایت خود را به صورت سلسله مراتبی تجسم کنید، با صفحه اصلی در بالا، که به دسته ها و زیر شاخه های مختلف منشعب می شود. هر شعبه باید کاربران را به صفحات یا پست های خاص تری مرتبط با دسته ای که به آن تعلق دارد هدایت کند. این یک ساختار واضح و منطقی برای وب سایت شما ایجاد می کند و آن را کاربرپسند و قابل دسترس برای موتورهای جستجو می کند. اینکار همچنین به شما کمک می کند تا از صفحات یتیم جلوگیری کنید.

به روز نگه داشتن نقشه سایت

داشتن سایت مپ به روز راه دیگری برای راهنمایی گوگل به مهم ترین صفحات شماست. به روز رسانی نقشه سایت خود هنگام اضافه کردن صفحات جدید می تواند احتمال خزیدن آنها را افزایش دهد (اگرچه این تضمین نمی شود).

گوگل توصیه می کند فقط URL هایی را که می خواهید در نتایج جستجو نشان داده شوند به نقشه سایت خود اضافه کنید. این به جلوگیری از هدر رفتن بودجه خزش کمک می کند.

همچنین می توانید از تگ برای نشان دادن آخرین باری که یک URL خاص به روز شده است استفاده کنید اما اجباری نیست.

مسدود URL هایی را که نمی خواهید موتورهای جستجو ببینند

از فایل robots.txt خود برای به حداقل رساندن احتمال خزیدن گوگل در صفحاتی که می‌خواهید خصوصی نگه دارید، استفاده کنید. این می تواند به کاهش بودجه خزش هدر رفته کمک کند.

حذف تغییر مسیر های غیر ضروری

تغییر مسیرها کاربران (و ربات‌ها) را از یک URL به URL دیگر می‌برد، که می‌تواند زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهد و بودجه خزش را هدر دهد. این می تواند به خصوص اگر زنجیره های تغییر مسیری داشته باشید، که زمانی رخ می دهد که چندین تغییر مسیر بین URL اصلی و URL نهایی وجود دارد، مشکل ساز باشد.

برطرف کردن لینک های خراب

لینک های شکسته آنهایی هستند که به صفحات زنده منتهی نمی شوند و اغلب به جای آن کد خطای ۴۰۴ را برمی گردانند. این لزوماً چیز بدی نیست، زیرا صفحاتی که دیگر وجود ندارند معمولاً باید کد وضعیت ۴۰۴ را برگردانند. با این حال، داشتن پیوندهای زیاد که به صفحاتی که وجود ندارند، می تواند بودجه خزیدن شما را هدر دهد.

به این دلیل است که ربات‌ها ممکن است همچنان سعی کنند آنها را بخزند، حتی اگر چیز ارزشمندی در صفحه وجود نداشته باشد. علاوه بر این، برای کاربرانی که روی آن لینک ها کلیک می کنند، می تواند خسته کننده باشد.

حذف محتوای تکراری

محتوای تکراری زمانی رخ می دهد که صفحات بسیار مشابهی در سایت خود داشته باشید، که می تواند بودجه خزیدن شما را هدر دهد زیرا ربات ها اساساً چندین نسخه از یک صفحه را می خزند.

محتوای تکراری می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود، مانند صفحات یکسان. همچنین می تواند از پارامترهای URL، یک مشکل رایج در وب سایت های تجارت الکترونیک، ناشی شود.

چگونه گزارش آمار خزش خود را بررسی کنیم؟

می‌توانید با بررسی آمار خزیدن در Google Search Console، امار خزش بودجه را شناسایی کنید.

بررسی گزارش آمار خزش در Google Search Console به شما کمک می کند تا درک بهتری از نحوه تعامل Googlebot با وب سایت خود داشته باشید. در اینجا نحوه استفاده از آن برای دیدن آنچه که خزنده Google انجام داده است آورده شده است.

سرچ کنسول را باز کنید و وب سایت خود را انتخاب کنید. سپس از منوی Search Console گزینه «setting» را انتخاب کنید.

 

می توانید گزارش خزش خود را در ۹۰ روز گذشته در بخش آمار خزیدن مشاهده کنید. برای دسترسی به آن بر روی “Open Report” کلیک کنید.

 

آیا هر سایتی باید نگران بودجه خزش خود باشد؟

وب‌ سایت‌ های کوچک‌ تری که صرفاً روی رتبه‌ بندی چند صفحه تمرکز می‌ کنند، معمولاً نیازی به نگرانی در مورد بودجه خزش ندارند. با این حال، وب‌ سایت‌ های بزرگ‌ تر – به‌ ویژه آنهایی که تغییر مسیرهای بیش از حد دارند – باید نگران باشند

وب سایت های بزرگی که در معرض خطر بالاتری برای به حداکثر رساندن بودجه خزش خود هستند، اغلب ده ها هزار صفحه فرود دارند. سایت‌های تجارت الکترونیک، به‌ویژه، می‌توانند تحت تأثیر مسائل مربوط به بودجه خزیدن قرار گیرند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا سایت های تجارت الکترونیک باید به بودجه خزش خود توجه بیشتری داشته باشند. بسیاری از پلتفرم های تجارت الکترونیک به عمد هزاران صفحه فرود را برای SKU های خود یا برای هر شهر یا ایالتی که در آن محصولات می فروشند ایجاد می کنند. این نوع سایت ها به طور مرتب صفحات فرود خود را به روز می کنند تا اقلامی را که موجودی ندارند منعکس کنند، محصولات جدید اضافه کنند یا تغییرات موجودی دیگر را ایجاد کنند. سایت های تجارت الکترونیک معمولا صفحات تکراری دارند.

سوالات متداول

بودجه خزش چیست ؟

بودجه خزش تعداد صفحاتی که موتورهای جستجو در یک وب سایت در یک بازه زمانی خاص می خزند اشاره دارد.

چگونه می توانم بودجه کرال خود را افزایش دهم؟

گوگل ارتباط قوی بین اعتبار صفحه و بودجه خزیدن را نشان داده است. هرچه اعتبار یک صفحه بیشتر باشد، بودجه خزیدن آن بیشتر است. به زبان ساده، برای افزایش بودجه خزیدن خود، روی افزایش اعتبار صفحه خود تمرکز کنید.

چه چیزی می تواند بودجه خزش من را محدود کند؟

محدودیت‌های Crawl که به عنوان محدودیت‌های بار میزبان نیز شناخته می‌شوند، تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند وضعیت وب‌سایت و قابلیت‌های میزبانی قرار دارند. خزنده های موتورهای جستجو برای جلوگیری از غرق شدن سرور وب طراحی شده اند. اگر سایت شما خطاهای سرور را برمی گرداند یا اگر زمان پاسخ برای URL های درخواستی اغلب طولانی است، بودجه خزیدن شما محدودتر خواهد شد.

آیا باید از URL های متعارف و متا روبات استفاده کنم؟

قطعا! درک تفاوت بین مسائل نمایه سازی و مسائل خزیدن بسیار مهم است. URL های متعارف و متا تگ های ربات سیگنال های واضحی را به موتورهای جستجو ارسال می کنند.